KSeF – na jakich zasadach i od kiedy?
Ostatnio dużo mówi się o nowym systemie KSeF, czyli Krajowym Systemie e-Faktur. Obecnie można do niego dołączyć dobrowolnie, jednak zmieni się to w 2024 roku. Sprawdź, jak on działa i dla kogo jest.
Prawo umów

KSeF – co to jest?
KSeF to Krajowy System e-Faktur i jest on systemem komputerowym, który pozwala na generowanie oraz udostępnianie strukturalnych faktur. Stworzenie i uruchomienie KSeF ma na celu skupienie faktur w jednym miejscu, to z kolei umożliwi przesyłanie przez niego dokumentów z innych systemów fakturowania i księgowości. Dzięki KSeF można też odbierać faktury obsługiwane przez systemy księgowe. Ponadto KSeF jest odpowiednio zabezpieczony pod względem wrażliwych danych.
System pozwala na wystawianie faktur w formacie XML oraz sprawdza, czy dokument jest zgodny ze standardami i nadaje mu unikalny numer. Odbiorca faktury ma do niej dostęp za pośrednictwem uwierzytelnienia siebie w KSeF.
KSeF – od kiedy i dla kogo?
Obecnie korzystanie z KSeF jest dobrowolne, jednak korzystanie z niego ma być obowiązkowe od:
- 1 lipca 2024 roku – dla czynnych podatników VAT;
- 1 stycznia 2025 roku – dla podatników zwolnionych podmiotowo oraz przedmiotowo z VAT w zakresie wystawiania faktur.
KSeF – korzyści
Oczywiście pomysłodawcy systemu zwracają sporą uwagę na to, że ten ma kilka interesujących zalet, które wpłyną na fakturowanie. Do korzyści należy zaliczyć:
- zwolnienie z przekazywania plików JPK_FA na żądanie urzędu;
- zwolnienie z archiwizacji i przechowywania faktur – tym zajmie się KSeF;
- krótszy czas oczekiwania na zwrot podatku – będzie to 40 dni;
- jednolity format faktur dla każdego;
- większa automatyzacja, która skróci czas na formalności;
Ujednolicenie i zautomatyzowanie fakturowania również uprości i przyspieszy kontrole na gruncie VAT.
KSeF – jak przystąpić?
Dołączenie do KSeF wiąże się z koniecznością posiadania kwalifikowanego podpisu elektronicznego, podpisu zaufanego, kwalifikowanej pieczęci lub wygenerowanego przez Krajowy System e-Faktur tokenu. Natomiast wejście do systemu jest możliwe za sprawą rządowej strony. Konto dla każdego przedsiębiorcy zostanie utworzone automatycznie na podstawie numeru NIP.