Prawo odstąpienia od umowy

Nie zapominajmy, że konsument ma prawo do odstąpienia od umowy zawartej na odległość lub poza lokalem przedsiębiorstwa. Może to zrobić bez podawania przyczyn w terminie 14 dni — jest to czas namysłu i zapoznania się z towarem przez konsumenta. Co ważne, nie dotyczy to zakupów dokonanych w sklepach stacjonarnych. 

Zwrot konsumencki

Wspomniane prawo odstąpienia od umowy dotyczy m.in. zwrotu rzeczy, która jest przedmiotem umowy. Konsument musi zakupioną rzecz odesłać sprzedawcy, a ten z kolei ma obowiązek zwrócić klientowi koszty odpowiadające wartości danego przedmiotu. 

Istotne jest to, żeby konsument zwrócił ten konkretny towar, będący przedmiotem umowy — nie inny. Problem stanowi niezgodność zwróconego towaru z przedmiotem umowy, co niestety często zdarza się przy zwrotach konsumenckich. Jeśli zakupiliśmy w sklepie internetowym produkt A, a zamiast niego odsyłamy produkt B, to napotykamy na niezgodność towaru z przedmiotem umowy. 

Zwroty konsumenckie w sklepach online

W przypadku e-commerce ważne jest to, aby nasz klient pamiętał, że ma zawsze prawo do zwrotu towaru. Przedsiębiorcy muszą również w jasny sposób przedstawić informacje, na jakich zasadach odbywa się zwrot. Precyzyjne i zrozumiałe zasady sprzyjają lepszemu funkcjonowaniu firmy — dobrym pomysłem jest formularz odstąpienia od umowy i przyjazna polityka zwrotu.

Pomocne może okazać się podjęcie współpracy z profesjonalną firmą kurierską bądź brokerem usług kurierskich. Sprzedawca powinien zapewniać wygodne i łatwe zwroty, tak aby doświadczenie zakupowe klienta było jak najlepsze. 

O odmowie prawa do zwrotu w sytuacji, gdy konsument takie prawo ma lub drastycznym opóźnieniu zwrotu pieniędzy w ogóle nie powinno być mowy w branży e-commerce. W takiej sytuacji konsument może zgłosić sprawę do UOKiK (Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów), który rozpocznie postępowanie względem takiego przedsiębiorcy. W przypadku stosowania praktyk naruszających zbiorowe interesy konsumentów przedsiębiorcom grożą konsekwencje prawne i finansowe.  

Komfort dla sklepu i klienta — Wygodne Zwroty 

Profesjonalne i nowatorskie wsparcie w dokonywaniu zwrotów (z perspektywy konsumenta i sprzedawcy) dostarcza Partner Lexnonstop — Wygodne Zwroty. To możliwość nadawania zwrotów konsumenckich do sklepów internetowych. Sprzedawca zyskuje łatwą identyfikację zwracanych zamówień, regularność i przewidywalność doręczeń. Klient natomiast wypełnia dedykowany formularz i nie martwi się o zwrot. To dla obu stron oznacza koniec kłopotów z błędnie zaadresowanymi przesyłkami wysyłanymi za pobraniem, czy do paczkomatu. Więcej na temat usługi Wygodne Zwroty znajdziesz tutaj.

Dlaczego warto? Przejrzysta polityka zwrotów to dla konsumenta znak, że przedsiębiorca troszczy się o jego prawa i dba o pozytywne doświadczenia zakupowe. UOKiK jasno zaznacza, że zwrot towaru zakupionego przez Internet (poza lokalem przedsiębiorcy) jest prawem każdego konsumenta.