Dyrektywa Omnibus – co zyskają konsumenci?
Z końcem maja weszła w życie unijna dyrektywa Omnibus. Jej celem jest zwiększenie praw konsumentów w handlu online. Choć rodzima wersja tej ustawy jeszcze nie została ostatecznie stworzona, to warto wiedzieć, co nasz czeka.
Ochrona konsumentów

Dyrektywa Omnibus – od kiedy?
Dyrektywa zaczęła obowiązywać od 28 maja 2022 r. Stworzono ją po to, aby zapobiegać sztucznym podwyżkom cen, tym samym chroniąc interes konsumenta.
Dyrektywa Omnibus – realne ceny
Przedsiębiorcy zachęcają klientów do zakupów, poprzez spore obniżki cen - np. z okazji Black Friday. Nierzadko dochodziło do sytuacji, gdy wielka obniżka okazywała się tylko drobną promocją, bo cena początkowa była sukcesywnie podnoszona przed obniżką. Unijna dyrektywa wymaga, aby obok obniżonej każdorazowo ceny, pokazywać najniższą cenę z ostatnich 30 dni.
Dyrektywa Omnibus – koniec fałszywych opinii
Dyrektywa reguluje również kwestie opinii o sklepie i produktach. Usuwanie i ukrywanie negatywnych opinii (także zniechęcanie do ich zamieszczania) będzie naruszeniem prawa. Niedopuszczalne stanie się również publikowanie lub zlecanie publikacji fałszywych opinii o produktach i firmie.
Dyrektywa Omnibus – jasne informacje
Obowiązkiem sprzedawców w branży e-commerce będzie również informowanie o obowiązkach względem konsumentów – np. informacje w zakresie reklamacji i zwrotów.
Przedsiębiorcom internatowym grożą surowe kary finansowe aa niedopilnowanie nowych zasad i naruszenie prawa konsumentów.
Borykasz się z problemami prawnymi? Skorzystaj z pomocy profesjonalnych prawników, decydując się na poradę prawną online.