Ochrona konsumentów
Prawa konsumenta to zbiór praw chroniących interesy konsumenta określający zarówno prawa kupujących, jak i obowiązki sprzedających.
W dobie cyfryzacji, gdy sprzedaż towarów i usług przenosi się do Internetu, najczęstszymi problemami konsumentów są zakupy w e-sklepach u nieuczciwych sprzedawców. Problemy dotyczą zarówno reklamacji, jak i prawa rękojmi, odstąpienia od umowy czy po prostu nieotrzymania od sprzedawcy zamówionego i opłaconego towaru (np. zakupy na Allegro). Jednak problemy pojawią się nie tylko przy okazji zakupów w sieci, konsumenci na co dzień narażeni są na niezgodne z prawem działania ze strony sprzedających takie jak niewłaściwa obsługa konsumenta, wprowadzające w błąd reklamy, niezgodne z prawdą informacje na opakowaniach produktów dopuszczonych do sprzedaży. W Polsce centralnym organem administracji rządowej służącym do ochrony praw konkurencji i konsumenta (UOKIK) jest Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Zgodnie z obowiązującym prawem, UOKIK podejmuje działania w przypadku naruszenia zbiorowych interesów konsumentów. Indywidualne skargi można składać u miejskiego lub powiatowego rzecznika praw konsumenta, a także poprzez Infolinię Konsumencką.
- Odstąpienie od umowy
- Towar niezgodny z umową
- Reklamacje konsumenckie
- Rękojmia
- Wady ukryte
- Opinia rzeczoznawcy
- Rzecznik Praw Konsumenta
- Kara umowna
- Naprawy gwarancyjne
- Odpowiedzialność sprzedawcy