Rękojmia – zmiany przepisów w 2023 r.
Od stycznia zaczęła obowiązywać nowelizacja ustawy o prawach konsumenta, która odpowiada na regulacje unijnych dyrektyw. Nowe przepisy dotyczą np. rękojmi przeniesionej z Kodeksu cywilnego do ustawy o prawach konsumenta. Jakie zmiany przyniósł nowy rok? Odpowiadamy.
Prawo konsumenckie

Nowe przepisy rękojmi
Nowe przepisy ustawy o prawach konsumenta zastąpiły dotychczasową odpowiedzialność przedsiębiorcy z tytułu rękojmi. Znalazła zastosowanie autonomiczna instytucja odpowiedzialności przedsiębiorcy wobec konsumenta za niezgodność towaru z umową, rozszerzając jej stosowanie na przedsiębiorców, którym przyznano prawa konsumenta.
Przepisy Kodeksu cywilnego o rękojmi nie będą stosowane do umów zawieranych z konsumentami.
Rękojmai: przeniesienie własności towaru
Przepisy o rękojmi zawarte w Kodeksie cywilnym będą dotyczyły przedsiębiorców, natomiast konsumenta – te w ustawie o prawach konsumenta.
Wedle nowych regulacji przepisy, które dot. niezgodności towaru z umową, mają zastosowanie do umów dot. przeniesienia własności towaru (definiowanego jako rzecz ruchoma, ale też woda, gaz etc.).
Ten nowy rozdział nie będzie obejmował towaru, który określa się jako „towar z elementami cyfrowymi”. Definiuje się go jako „towar zawierający treść cyfrową lub usługę cyfrową lub z nimi połączony w taki sposób, że brak treści cyfrowej, lub usługi cyfrowej uniemożliwiłby jego prawidłowe funkcjonowanie”. Ta definicja obejmuje towary takie, jak inteligentne sprzęty AGD.
Rękojmia: nowe zapisy w ustawie
W nowych przepisach istotne jest to, że przedsiębiorca nie ponosi odpowiedzialności za brak zgodności towaru z umową w sytuacji, gdy wyraźnie poinformował konsumenta, że dana cecha towaru odbiega od wymogów. Warunkiem jest jednak to, że konsument musi przyjąć i zaakceptować taką informacje.
Co ważne, nowelizacja przewiduje, że kupujący może wstrzymać się z zapłatą za towar. Ma na to czas aż do chwili wykonania przez sprzedającego określonych obowiązków, np. wymiany wadliwego laptopa.
Nowe terminy w rękojmi
Nowelizacja wprowadza również zmiany w terminach, które obowiązywały dotychczas. Wcześniej roszczenie o usunięcie wady lub wymianę przedawniało się po roku. Obecnie obowiązują ogólne terminy przedawnień roszczeń, co może w niektórych przypadkach oznaczać nawet 6 lat.
Wydłużono także czas, w którym można zgłosić wadliwość towaru już w chwili dostawy do klienta – teraz obowiązuje termin 2 lat. Nowelizacja usuwa możliwość skrócenia okresu rękojmi towarów używanych.
Dotychczas sprzedawcy mieli 30 dni na odpowiedź na reklamację konsumenta. Obecnie ten okres został skrócony do 14 dni.
*Skorzystaj z pomocy profesjonalnych prawników, decydując się na poradę prawną online.