Odwołane loty – jakie są Twoje prawa?
Sezon urlopowy można uznać za w pełni rozpoczęty. A co za tym idzie? Wzmożone podróże lotnicze. Te nierzadko mogą skończyć się opóźnieniem lub odwołaniem. Szczególnie teraz, kiedy co chwilę kolejni przewoźnicy borykają się z kryzysem strajkowym. Jakie są zatem Twoje prawa w przypadku opóźnienia lub odwołania lotu? Podpowiadamy.
Świadczenie społeczne

Opóźniony lot – prawa pasażera
W przypadku opóźnienia lotu w określonych sytuacjach i warunkach, pasażerom przysługują pewne prawa. Warto je znać, żeby móc dochodzi swoich praw.
- opóźnienie powyżej 2 godzin (loty do 1500 km) – pasażerowi powinny zostać zapewnione napoje i posiłkiadekwatne do czasu oczekiwania, a także dwa telefony i maile.
- opóźnienie powyżej 5 godzin – prawo do zwrotu kosztu biletu lub zaoferowanie innego lotu.
- przybycie do miejsca docelowego z 3-godzinnym opóźnieniem – pasażer ma prawo do odszkodowania, które wynosi od 200 do 600 euro (nie dotyczy to odwołania z powodu nadzwyczajnych okoliczności).
Sumy odszkodowania zależą od ilości kilometrów na danej trasie:
- loty do 1500 km – 250 euro;
- loty w UE dłuższe niż 1500 km i loty poza UE pomiędzy 1500 a 3500 km – 400 euro;
- wszystkie inne loty – 600 euro.
Kiedy lot może być odwołany?
Istnieje kilka przypadków, kiedy lot może zostać odwołany, a pasażer nie ma prawa do odszkodowania. To sytuacje, gdy:
- lot w ogóle się nie rozpoczął;
- samolot wystartował, ale ze względu na okoliczności musiał zawrócić na miejsce wylotu;
- samolot został przekierowany, co skutkowało startem z innego lotniska.
- pojawiły się problemy techniczne lotu;
- ekstremalne warunki nie pozwalają na rozpoczęcie podróży.
Odwołanie lotu – kiedy przysługuje odszkodowanie?
Prawa pasażera są uregulowane przez Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 11 lutego 2004 r. Wynika z niego, że pasażer ma prawo do odszkodowania za odwołany lot, gdy był on realizowany na terenie UE, rozpoczynał się tam i kończył się w UE.
Wysokość odszkodowania zależy od tego, ile kilometrów obejmuje trasa (ważne, żeby lot zaczynał i kończył się w UE).
- do 1500 km – 250 euro,
- powyżej 1500 km – 400 euro,
- od 1500 km do 3500 km – 400 euro,
- powyżej 3500 km – 600 euro.
Odszkodowanie za odwołany lot – wniosek
Jeśli Twój lot kwalifikuje się do odszkodowania, to konieczne będzie złożenie wniosku. We wniosku powinny znaleźć się dane pasażera i linii lotniczych, numer lotu i data rezerwacji, a także dane adresowe lotniska. Warto też umieścić informacje o odwołaniu lub opóźnieniu lotu.
Odszkodowanie – loty a strajk
Prawo mówi o tym, że odszkodowanie przysługuje, gdy przewoźnik jest odpowiedzialny za opóźnienie bądź odwołanie lotu. W przypadku strajku prawo do rekompensaty zależy od jego charakteru:
- strajk wewnętrzny linii lotniczych – obejmuje strajk pilotów i/lub personelu pokładowego. Wtedy pasażerom przysługuje odszkodowanie;
- strajk zewnętrzny – obejmuje kontrolerów lotu i obsługę lotniska. W takim przypadku pasażerowie nie mają prawa do odszkodowania.