Czym jest znak towarowy? 

Tytułem wstępu zacznijmy od ogólnego wyjaśnienia, czym jest znak towarowy. Mianowicie jest nim oznaczenie, które pozwala wyróżnić Twój towar lub usługę na rynku. Jeśli chcemy, aby nasz znak towarowy był chroniony prawnie, musimy zastrzec go w Urzędzie Patentowym. Pamiętajmy, że musi być on powiązany z tym, na czym chcesz zarabiać. 

Odmiany znaków towarowych

Choć jest ich całkiem sporo, to przeważającą większość stanowią znaki konwencjonalne, w których skład wchodzi nazwalogo i sygnet (rysunek). 

Można wyróżnić również znaki niekonwencjonalne, do których zaliczymy, np. 

  • kolory;
  • oznaczenia pozycyjne – mowa np. o trawie w butelce znanej wódki;
  • oznaczenia multimedialne;
  • dotyk;
  • wystrój sklepu – firma Apple zastrzegła taki znak.

Co lepiej zastrzec?

Znaki niekonwencjonalne są mniej praktyczne, dlatego zazwyczaj mniejsi przedsiębiorcy zastrzegają nazwę lub logo firmy. Nie sposób jednak opowiedzieć się za tym, który z nich lepiej zastrzeć najpierw. 

Czasami zdarzają się sytuacje, kiedy nasza nazwa jest zbyt ogólna, tym samym Urząd Patentowy może odmówić ochrony. W takim przypadku lepiej zgłosić do Urzędu logo, które wyróżnia się na tle innych. Nie zawsze tak jednak jest, bo najczęściej po prostu lepiej zastrzec i nazwę, i logo. 

Niewielkie różnice 

Nadal pokutuje przekonanie, że zrobienie 30% różnic w logo firmy pozwoli nam „obejść” prawo. Nic bardziej mylnego. Podobieństwo w ochronie znaku towarowego również jest brane pod uwagę. Dlatego nie wystarczy, że zmienisz dwie/trzy literki, bo dalej możesz naruszać prawo. 

Za rejestracją nazwy firmy z pewnością przemawia to, że stajesz się właścicielem samej nazwy, chronisz swoją domenę firmową. Może pojawić się problem, gdy nazwa jest zbyt opisowa lub podobna fonetycznie do znaku konkurencji. Logo daje możliwość łatwiejszej ochrony, niemniej przy każdej zmianie trzeba zgłaszać nowy znak. Dlatego też najbezpieczniej zastrzec i nazwę, i logo, jeśli to możliwe.