Konkurs w mediach społecznościowych a prawo
Firmy prześcigają się w wymyślaniu strategii, które przyciągną odbiorców w Internecie. Jednym ze sposobów jest organizowanie konkursów uwielbianych przez internautów. Jak to jednak wygląda w kontekście prawa? Jak legalnie zorganizować konkurs w social mediach? Odpowiadamy.
Prawo cywilne

Przyrzeczenie publiczne a loteria
Najlepiej zacząć od podstawowego rozgraniczenia obu tych pojęć, które są niezbędne do podjęcia tematu konkursów w SM.
Przyrzeczenie publiczne – jeśli zdecydujesz się na organizowanie konkursu i obiecasz publicznie nagrodę, to nie możesz się z tego tak po prostu wycofać.
Art. 919 § 1. Kto przez ogłoszenie publiczne przyrzekł nagrodę za wykonanie oznaczonej czynności, obowiązany jest przyrzeczenia dotrzymać.
Loteria ma również swoją prawną definicję:
Art. 2. ust. 1. Grami losowymi są gry, w tym urządzane przez sieć Internet, o wygrane pieniężne lub rzeczowe, których wynik w szczególności zależy od przypadku. Są to:
(…)
10) loterie promocyjne, w których uczestniczy się przez nabycie towaru, usługi lub innego dowodu udziału w grze i tym samym nieodpłatnie uczestniczy się w loterii, a podmiot urządzający loterię oferuje wygrane pieniężne lub rzeczowe.
Konkurs jako loteria
Organizowanie konkursu jako loterii nie należy do najłatwiejszych. Decydując się na takie rozwiązanie, musimy spełnić określone warunki:
- zezwolenie od właściwego dyrektora izby administracji skarbowej;
- opłacenie zezwolenia;
- zapewnienie nadzoru nad prowadzeniem gier hazardowych – potrzebne są osoby, które są do tego szkolone.
Oczywiście nie może zabraknąć regulaminu loterii, który należy dołączyć do wspomnianego wniosku o zezwolenie.
W przypadku, gdy ktoś zorganizuje loterię bez niezbędnych zezwoleń, czekają go dotkliwe sankcje. Zdecydowanie korzystniejszy jest konkurs na zasadach przyrzeczenia publicznego.
Konkurs jako przyrzeczenie publiczne
Te konkursy, które nie mają charakteru loterii – nie wyłaniają zwycięzcy w drodze przypadku, nie wymagają wspomnianego wcześniej zezwolenia. Pamiętajmy, że zwycięzca ma prawo do ubiegania się o nagrodę, jeśli nie dotrzymamy danej obietnicy.
Regulamin konkursu
W przypadku loterii sporządzenie regulaminu jest obowiązkowe i podlega kontroli przez organ wydający zezwolenie.
W regulaminie loterii muszą znaleźć się następujące informacje:
- nazwę loterii;
- nazwę podmiotu urządzającego loterię;
- wskazanie organu wydającego zezwolenie;
- zasady prowadzenia loterii;
- obszar, na którym będzie urządzana loteria;
- czas trwania loterii;
- sposób urządzania loterii, w szczególności miejsce i termin losowania nagród;
- sposób zapewnienia prawidłowości urządzania loterii;
- sposób i termin ogłaszania wyników;
- miejsce i termin wydawania wygranych;
- tryb i terminy rozpatrywania reklamacji i zgłaszania roszczeń;
- wartość puli nagród;
- w przypadku loterii promocyjnej – termin rozpoczęcia i zakończenia sprzedaży towarów lub innych dowodów udziału w loterii promocyjnej.
Jeśli konkurs ma charakter przyrzeczenia publicznego, to regulamin nie jest wymagany, jednak lepiej go stworzyć. W regulaminie najlepiej zawrzeć:
- dane podmiotu organizującego konkurs, pozwalające na jego niewątpliwą identyfikację;
- daty rozpoczęcia i zakończenia konkursu;
- określenie podmiotów, które mogą brać udział w konkursie;
- zadanie konkursowe oraz zasady obowiązujące przy jego wykonaniu;
- kryteria wyłonienia laureata;
- nagrody;
- sposób ogłoszenia laureatów;
- zasady reklamacji i rozwiązywania sporów.
Ważne jest również to, aby zapoznać się z regulaminem platformy, na której organizujemy masz konkurs.
Ochrona danych w konkursie
Organizacja konkursu nierzadko wiąże się z przetwarzaniem danych uczestników. Tym samym organizator zobowiązany jest do przestrzegania obowiązków zawartych w rozporządzeniu RODO.