Dropshipping – czym jest?

Dropshipping jest formą sprzedaży towarów przez sklep internetowy lub marketplace. W tym modelu sklep nawiązuje współpracę z „dużym sklepem” (np. hurtownią), który dostarcza produkty do klienta. Tę formę sprzedaży można określić jako działalność gospodarczą z zakresu e-commerce, która prężnie się rozwija. 

Jak wdrożyć dropshipping?

Należy zacząć od pomysłu na biznes, stworzenia strony internetowej i dobrych umów. Kwestie prawne w tym wypadku również są bardzo ważne. 

Wyróżniamy dwa rodzaje dropshippingu:

  • sprzedaż bezpośrednią,
  • sprzedaż pośrednią. 

Model zależy od umowy zawartej pomiędzy sklepem a dystrybutorem. Każdy z tych rodzajów ma inny charakter, więc należy się zastanowić, co jest dla ciebie korzystniejsze. 

Korzyści dropshippingu

Główną zaletą jest to, że dropshipping pozwala zminimalizować koszty. Model ten przerzuca ciężar logistyki, i tym samym dostawy, na dystrybutora. 

Do kolejnej korzyści zaliczymy również oszczędność czasu, bo sklep odpowiada tylko za przyjmowanie zamówieniarealizację płatności. Pakowanie, katalogowanie i wysyłka paczek spoczywają na barkach dystrybutora. 

Dropshipping pozwala również na znacznie szczerszy asortyment niż w standardowym sklepie internetowym.  

Dropshipping – sprzedaż bezpośrednia

Jednym z rodzajów dropshippingu jest sprzedaż bezpośrednia. Składa się ona na następujące etapy:

  • do sklepu internetowego trafia informacja o zamiarze nabycia towaru lub zawarciu umowy do sprzedaży towaru; 
  • sklep internetowy nabywa towar od dystrybutora;
  • sprzedaż towaru klientowi przez sklep internetowy;
  • dostawą towaru zajmuje się dystrybutor. 

W tym wypadku w obowiązku sklepu leży przyjęcie zamówieniapłatności i rozliczenie się z dystrybutorem

Dropshipping – umowy

Istotne jest to, żeby dokładnie uregulować kwestie współpracy z dystrybutorem. Sprawy, takie jak rękojmia,odszkodowaniewady towarów będą odpowiedzialnością sklepu, a nie dystrybutora. Pamiętaj o braku możliwości wyłączenia odpowiedzialności za prawidłowość dostawy. 

Dropshipping – pośrednictwo

W porównaniu do sprzedaży bezpośredniej w tym przypadku nabywamy towar od dystrybutora – sklep jest pośrednikiem. W przedstawionym modelu wyróżniamy następujące etapy:

  • gromadzenie przez sklep internetowy zamówień klientów;
  • informowanie klienta o zasadach zawierania umowy dostawy towaru;
  • realizacja zamówienia przez dystrybutora. 

Skorzystaj z pomocy profesjonalnych prawników, decydując się na poradę prawną online