Dropshipping – sprzedaż bez kosztów magazynowania
Dropshipping to model polecany szczególnie dla małych sklepów internetowych. Niemniej sprawdzi się on również w przypadku rozszerzenia asortymentu lub w tworzeniu własnego marketplace. To korzystne rozwiązanie, które przynosi oszczędność przedsiębiorcom.
Prawo handlowe

Dropshipping – czym jest?
Dropshipping jest formą sprzedaży towarów przez sklep internetowy lub marketplace. W tym modelu sklep nawiązuje współpracę z „dużym sklepem” (np. hurtownią), który dostarcza produkty do klienta. Tę formę sprzedaży można określić jako działalność gospodarczą z zakresu e-commerce, która prężnie się rozwija.
Jak wdrożyć dropshipping?
Należy zacząć od pomysłu na biznes, stworzenia strony internetowej i dobrych umów. Kwestie prawne w tym wypadku również są bardzo ważne.
Wyróżniamy dwa rodzaje dropshippingu:
- sprzedaż bezpośrednią,
- sprzedaż pośrednią.
Model zależy od umowy zawartej pomiędzy sklepem a dystrybutorem. Każdy z tych rodzajów ma inny charakter, więc należy się zastanowić, co jest dla ciebie korzystniejsze.
Korzyści dropshippingu
Główną zaletą jest to, że dropshipping pozwala zminimalizować koszty. Model ten przerzuca ciężar logistyki, i tym samym dostawy, na dystrybutora.
Do kolejnej korzyści zaliczymy również oszczędność czasu, bo sklep odpowiada tylko za przyjmowanie zamówieniai realizację płatności. Pakowanie, katalogowanie i wysyłka paczek spoczywają na barkach dystrybutora.
Dropshipping pozwala również na znacznie szczerszy asortyment niż w standardowym sklepie internetowym.
Dropshipping – sprzedaż bezpośrednia
Jednym z rodzajów dropshippingu jest sprzedaż bezpośrednia. Składa się ona na następujące etapy:
- do sklepu internetowego trafia informacja o zamiarze nabycia towaru lub zawarciu umowy do sprzedaży towaru;
- sklep internetowy nabywa towar od dystrybutora;
- sprzedaż towaru klientowi przez sklep internetowy;
- dostawą towaru zajmuje się dystrybutor.
W tym wypadku w obowiązku sklepu leży przyjęcie zamówienia, płatności i rozliczenie się z dystrybutorem.
Dropshipping – umowy
Istotne jest to, żeby dokładnie uregulować kwestie współpracy z dystrybutorem. Sprawy, takie jak rękojmia,odszkodowanie, wady towarów będą odpowiedzialnością sklepu, a nie dystrybutora. Pamiętaj o braku możliwości wyłączenia odpowiedzialności za prawidłowość dostawy.
Dropshipping – pośrednictwo
W porównaniu do sprzedaży bezpośredniej w tym przypadku nabywamy towar od dystrybutora – sklep jest pośrednikiem. W przedstawionym modelu wyróżniamy następujące etapy:
- gromadzenie przez sklep internetowy zamówień klientów;
- informowanie klienta o zasadach zawierania umowy dostawy towaru;
- realizacja zamówienia przez dystrybutora.
Skorzystaj z pomocy profesjonalnych prawników, decydując się na poradę prawną online.