Przepisy o reklamie i promocji

Wedle przepisów ustawy o wychowaniu w trzeźwości na terenie kraju reklama i promocja alkoholu są zabronione. Wyjątek stanowi piwo, które może być reklamowane na określonych warunkach. W rozumieniu ustawy reklamą jest publiczne rozpowszechnianie znaków towarowych alkoholi lub symboli graficznych, a także nazw i symboli graficznych przedsiębiorców produkujących napoje alkoholowe.

Pamiętajmy, że działania niepubliczne nie stanowią reklamy w rozumieniu ustawy. Za niepubliczne działanie uznamy te kierowane nie do ogółu, lecz do konkretnego odbiorcy

Zasady ogólne

Przede wszystkim reklama napojów alkoholowych nie może budzić skojarzeń, które prowadzą do negatywnych skutków społecznych. Dlatego nie można wiązać alkoholu z prowadzeniem auta, łączyć go z rozwiazywaniem problemów czy leczeniem. Co ciekawe reklama alkoholu nie może pokazywać, że ten jest relaksujący.

Reklama w mediach społecznościowych

Platformy społecznościowe, takie jak Facebook i Instagram zezwalają na płatną promocję alkoholu. Nie możemy jednak zapomnieć o lokalnych przepisach, dlatego w mediach społecznościowych nie może panować samowolka. Co ciekawe, w Polsce panuje całkowity zakaz reklamy alkoholu w wyszukiwarce Google i na platformie YouTube.

Jeśli chodzi o najpopularniejszą aplikację, czyli TikTok to tutaj sprawa wygląda trochę inaczej. Polityka platformy zabrania reklamowania napojów alkoholowych, a także wydarzeń kulturalnych sponsorowanych przez producentów alkoholi.

Tworząc reklamę alkoholu w Internecie musimy pamiętać o ogólnych zasadach promocji alkoholu w Polsce i innych krajach.

 

*Skorzystaj z pomocy profesjonalnych prawników, decydując się na poradę prawną online